Lapsen osallisuus tarkoittaa tasa-arvoista ja täysivaltaista toimimista omissa lähiyhteisöissä sekä koko yhteiskunnassa. Lapsen oikeus osallisuuteen perustuu YK:n lapsen oikeuksien yleissopimukseen (linkki aukeaa Suomen Unicefin sivuille). Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuutta arjessa voi edistää esimerkiksi seuraavin keinoin:
- Tarjotaan valinnan vaihtoehtoja ja annetaan lapsen päättää ja tehdä itse.
- Vältetään puolesta tekemistä.
- Hyödynnetään erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä (linkki aukeaa Papunetin sivuille, jossa kerrotaan puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä).
- Mahdollistetaan lasten välistä leikkiä (linkki aukeaa Tukiliiton sivuille ”Innosta leikkiin”) ja ystävyyssuhteita.
- Annetaan mahdollisuus onnistua ja iloita sekä epäonnistua ja pettyä
- Huomioidaan lapsen aloitteet ja mielenkiinnon kohteet
- Tarjotaan mahdollisuuksia päästä mukaan monenlaiseen toimintaan arjessa
- Monet palvelut (linkki aukeaa järjestöjen sosiaaliturvaoppaaseen), kuten henkilökohtainen apu, mahdollistavat lapselle samankaltaisia kokemuksia kuin muillekin lapsille.
Lapsen oikeuksien sopimuksen 12 artiklan mukaan jokaisella lapsella on oikeus ilmaista näkemyksensä häntä koskevassa asiassa. Tämä on yksi sopimuksen perusarvoista. Sopimus myös velvoittaa ottamaan lapsen mielipiteet huomioon hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti.
Lisätietoa ja ideoita lapsen osallisuuden tukemiseen:
- Lapsen osallisuuden vinkkikortit-PDF (linkki aukeaa korttien PDF-versioon), Minulla on asiaa – kysy ja kuuntele, ideoita vanhemmille ja ammattilaisille, Tukiliitto
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin (linkki aukeaa uuteen välilehteen)
- Yhdenvertainen osallistuminen koulussa -esitteen (linkki aukeaa uuteen välilehteen)